Obrir una caixa de documents, en un arxiu, és com obrir una porta que ens permet traslladar-nos en el temps.
Podem visitar una masia del segle XVII, entrar en un castell i escoltar les converses entre dos comtes medievals, passejar-nos pels tallers d'una fàbrica del XIX, viatjar amb un vaixell a terres desconegudes, o sentir la gana, el fred i la por d'un soldat a la trinxera.
La càrrega empàtica i la riquesa de detalls que aporten les fonts primàries faciliten deseguida la motivació de l'alumant cap a l'estudi de la història. Els documents d'arxiu, a més, ens permeten anar molt més enllà d'aquells temes que tradicionalment hem tractat en l'ensenyament reglat i és que els arxius conserven també aquelles veus que la historiografia no ha recollit, i ens faciliten el tractament de temàtiques diverses, des de la història a la literatura, pasant per l'art, el disseny, la ciència i la tècnica.
Més que aprendre els fets de la història, us convidem a inciar l'alumnat a aprendre a interpretar la història, a descobrir-la, a qüestionar-la; és a dir, a pensar històricament.
Us animem doncs, a utilitzar les fonts primàries, i especialment els documents d'arxiu, com a recurs didàctic. Les dificultats que hi pogueu trobar en començar, es veuran superades pel rendiment educatiu que us proporcionaran.
Grup DidDoc